|
La assessoria laboral del Col·legi informa que:
El conveni col·lectiu d'oficines i despatxos a Catalunya, que s'ha desbloquejat aquests dies, inclou tota una sèrie d'aspectes que mereixen ser tinguts en compte. Un és el que fa referència al règim sancionador en el registre de la jornada.
Tots els treballadors han de fitxar
Fitxar a la feina és obligatori des del mes de maig de 2019, però què passa si qualsevol treballador s'oblida de fitxar? Quines són les conseqüències de no fer-ho?
Negar-se a signar el registre horari o no fitxar de manera reiterada és un incompliment laboral que l'empresa pot sancionar en virtut de l'article 58 de l'Estatut dels Treballadors, però el procés ha de seguir la graduació del conveni col·lectiu i estar correctament documentat. Les conseqüències depenen de la gravetat i la reincidència i poden arribar fins a l'acomiadament procedent.
Un treballador no pot ser acomiadat per un únic oblit, però sí per una conducta reiterada i deliberada degudament acreditada. D'altra banda, l'empresa que no garanteix un sistema de fitxatge accessible i fiable assumeix una responsabilitat més gran: davant de la Inspecció de Treball i davant de qualsevol reclamació judicial d'hores extraordinàries.
La responsabilitat principal que es fitxi a la feina recau sobre l'empresa, que ha de garantir que tots els treballadors, tant presencials com a distància, disposen dels mitjans necessaris per registrar la seva jornada. Això inclou informar a la plantilla sobre l'obligació de fitxar, el sistema utilitzat i les conseqüències de no fer-ho.
Però l'obligació de fer-ho correspon al treballador, i l'incompliment reiterat habilita l'empresa per exercir la potestat sancionadora.
Les sancions aplicables han d'estar recollides al conveni col·lectiu d'aplicació o al règim disciplinari intern de l'empresa, seguint la graduació de faltes establerta.
|